Monday, December 7, 2009

Jaulah ke Ajlun n Jarash











Assalamualaikum,
Dah lama amal x update blog rasenye....bkn busy tapi sibuk sikit je..
sabtu lepas, amal n kawan2 markaz lughoh telah melawat peninggalan sejarah istana di ajlun n jarash..kami bertolak pada pukul 10.00 pg, menaiki 2 buah bas...bersama kami juga, pelajar2 korea yg juga pelajar di markaz lughoh...pada mulanya, kami melawat tinggalan istana di ajlun dengan hanya 25 qirsh bg seorang....kemudian kami pergi tinggalan sejarah di jarash dgn byran 50 qirsh je... dan berakhirnya perjalanan kami pada pukul ..6.00ptg....memang penat...tapi seronok disamping dapat merapatkan silaturrahim dan ilmu pengetahuan...bak kata pepatah "jauh perjalanan luas pengetahuan"...Disini antara gambar2 yang diambil.....















kt sini ade citer tentang sejarah ajlun...


AJLUN
Nabi Khidir-Kota Ajlun-Ikrimah b Abu Jahal
Perjalanan singkat ke barat laut Jerash akan membawa anda melintasi hutan pokok Pain dan pohon Zaitun yang tumbuh sepanjang jalan menuju ke Ajlun, sebuah bandar abad pertengahan. Disini anda akan mmenemukan Istana Ajlun yang dibina pada abad ke 12 oleh Usamah bin Munqith anak saudara Sultan Salahudin. Bangunan yang bersenibina Arab dan Islam ini pernah dijadikan kubu dan benteng ketenteraan bagi melindungi kawasan tersebut dari dicerobohi oleh tentera Salib. Hari ini, istana ini masih dipelihara kecantikannya dan ia merupakan tarikan utama kepada para pelancong-pelancong dalam dan luar negeri.Skruktur binaannya, menara, galeri dan anak tangga istana tersebut menjadi bahagian-bahagian penting yang mengindahkan pemandangan diatas bukit berhampiran, yang pastinya akan membuat anda terpesona.Tidak jauh dari Ajlun, terletaknya makam Saidina Ikrimah bin Abi Jahal. Beliau adalah salah seorang musuh utama Rasulullah saw hinggalah akhirnya beliau memeluk Islam. Selepas pengislamannya,Ikrimah menebus dosa-dosanya dengan membantu usaha-usaha mengembangkan Islam.Ikrimah telah syahid dalam medan pertempuran Yarmuk. Beliau juga terlibat dalam memerangi golongan murtad dan penakhlukan Syria.Selain dari itu, terdapat juga makam Nabi Khidir as di Ajlun.Nabi Khidir bukan seorang rasul tetapi seorang yang sangat taat. Nabi Khidir dikatakan mempunyai beberapa makam di Jordan seperti di Salt, Mahis, Karak dan Irbid. Nabi Khidir dianugerahkan dengan berbagai mukjizat untuk membantu baginda mendidik manusia membuat kebaikan dan menjadi hamba Allah yang baik. Kisah baginda yang terkenal bersama Nabi Musa as dirakamkan dalam AlQuran surah Al Kahfi (ayat 64-82).










Friday, November 20, 2009

SANAH HELWA IBU KE-42

SELAMAT HARI LAHIR untuk...

insan yang paling baik dalam hidup aku selama ni,
insan yang telah membawa aku dalam kandungan dengan begitu susah payah,
insan yang membawa aku ke dunia yang berseri ni dengan selamat,
insan yang selalu membangunkan aku setiap kali aku jatuh terduduk,
insan yang menjadi tempat aku berpaling setiap kali aku hilang haluan,
insan yang sering makan hati berulam jantung kerana tingkah aku,
insan yang tak pernah kenal putus asa dalam mendidik anak-anak,
insan yang sanggup menolak kepentingan sendiri demi anak-anak,
insan yang tak pernah membebankan aku,
insan yang tak pernah meminta apa-apa,

Hanya DIA Tahu betapa sayangnya pada insan bergelar ibu ini. Betapa tingginya jasa dan pengorbanan yang dah ibu lakukan untuk kami adik-beradik dan keluarga yang lain tak mungkin dapat dibalas walaupun terasa ingin membalas.
Hanya pada ALLAH, semoga ibu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan selalu ada dalam rahmat ALLAH. Sungguh... Amal basyirah binti othman berbangga mempunyai ibu yang bernama KHAINARIDA BINTI MANAN...., , sanah helwa ibu yg ke-42...x lame lg dh bergelar nenek...

kisah seorang kristian masuk islam

Alkisah disebutkan bahawa di kota Array terdapat Qadhi yang kaya-raya. Suatu hari kebetulan hari Asyura' datanglah seorang miskin meminta sedekah. Berkatalah si miskin tadi, "Wahai tuan Qadhi, adalah saya seorang miskin yang mempunyai tanggungan keluarga. Demi kehormatan dan kemuliaan hari ini, saya meminta pertolongan daripada tuan, maka berilah saya sedekah sekadarnya berupa sepuluh keping roti, lima potong daging dan duit dua dirham." Qadhi menjawab, "Datanglah selepas waktu zohor!" Selepas sembahyang zohor orang miskin itu pun datang demi memenuhi janjinya. Sayangnya si Qadhi kaya itu tidak menepati janjinya dan menyuruh si miskin datang lagi selepas sembahyang Asar. Apabila dia datang selepas waktu yang dijanjikan untuk kali keduanya itu, ternyata si Qadhi tidak memberikan apa-apa. Maka beredarlah simiskin dari rumah si Qadhi dengan penuh kecewa. Di waktu si miskin jalan mencari-cari, ia melintas di depan seorang kristian sedang duduk-duduk di hadapan rumahnya. Kepada orang Kristian itu si miskin minta sedekah, "Tuan, demi keagungan dan kebesaran hari ini berilah saya sedekah untuk menyara keluarga saya." Si Kristian bertanya, "Hari apakah hari ini?" "Hari ini hari Asyura", kata si miskin, sambil menerangkan keutamaan dan kisah-kisah hari Asyura'. Rupanya orang Kristian itu sangat tertarik mendengar cerita si peminta sedekah dan hatinya berkenan untuk memberi sedekah. Berkata si Kristian, "Katakan apa hajatmu padaku!" Berkata si peminta sedekah, "Saya memerlukan sepuluh keping roti, lima ketul daging dan wang dua dirham sahaja." Dengan segera ia memberi si peminta sedekah semua keperluan yang dimintanya. Si peminta sedekah pun balik dengan gembira kepada keluarganya. Adapun Qadhi yang kedekut telah bermimpi di dalam tidurnya. "Angkat kepalamu!" kata suara dalam mimpinya. Sebaik sahaja ia mengangkat kepala, tiba-tiba tersergam di hadapan matanya dua buah bangunan yang cantik. Sebuah bangunan diperbuat dari batu-bata bersalut emas dan sebuah lagi diperbuat daripada yaqut yang berkilau-kilauan warnanya. Ia bertanya, "Ya Tuhan, untuk siapa bangunan yang sangat cantik ini?" Terdengar jawapan, "Semua bangunan ini adalah untuk kamu andaikan sahaja kamu mahu memenuhi hajat si peminta sedekah itu. Kini bangunan itu dimiliki oleh seorang Kristian." Apabila Qadhi bangun dari tidurnya,iapun pergi kepada Kristian yang dimaksudkan dalam mimpinya. Qadhi bertanya kepada si Kristian, "Amal apakah gerangan yang kau buat semalam hingga kau dapat pahala dua buah bangunan yang sangat cantik?" Orang Kristian itu pun menceritakan tentang amal yang diperbuatnya bahawa ia telah bersedekah kepada fakir miskin yang memerlukannya pada hari Asyura' itu.Kata Qadhi, "Juallah amal itu kepadaku dengan harga seratus ribu dirham." Kata si Kristian, "Ketahuilah wahai Qadhi, sesungguhnya amal baik yang diterima oleh Allah tidak dapat diperjual-belikan sekalipun dengan harga bumi serta seisinya." Kata Qadhi, "Mengapa anda begitu kedekut, sedangkan anda bukan seorang Islam?"Ketika itu juga orang Kristian itu membuang tanda salibnya dan mengucapkan dua kalimah syahadat serta mengakui kebenaran agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Thursday, November 5, 2009

Rupa bentuk rasulullah...

ASSALAMUALAIKUM...
Amal nak share something pasal junjungan nabi kite...


Baginda mempunyai sifat yang mulianpada dirinya dan juga sangt mulia pd pandgn org2 lain.
wajahnya bercahaya seperti bulan mengambang.
-Baginda lebih tggi drpd org yg sederhana ttpi lebih rendah drpd org yg sgt tggi.
-Rambut bgnda bergelombg, bila rambut rasulullah panjang, rambut bgnda melepasi sedikit cuping telinganya.
-Wajahnya berseri-seri dah dahinya luas.
-Keningnya tipis dan melengung tdk bertemu, di antara keningnya terdapat satu urat yang akan timbul apabila baginda murka.
-Hidungnya mancung dan bercahaya.
-Janggutnya berkeadaan lebat.
-Anak matanya tersgt hitam.
-Pipinya rata, berisi tidak gendur dan menggelambir.
-Mulutnya sederhana luasnya, giginya kecil bercahaya. Di antara gigi-gigi hadapannya terdpt sedikit jarak dan tidaklah rapat sangat di antara satu sama lain.
-Satu garisan rambut halus membaris daripada dada ke pusat.
-Lehernya kurus dan cantik untuk dilihat seumpama besi yg tercanai dan warna kulitnya cerah dan menarik seperti perak.
-Perut dan dadanya rata(tidak buncit).
-Dadanya bidang malahan agak lebar di antara kedua-dua bahunya.
-Tulang-tulang sendinya besar dan kuat.
-Kedua-dua kakinya berisi dan montok.
-Jari-jari tangan dan kakinya panjang (sama ukuran).

wallahua'lam.

Wednesday, October 28, 2009

Penat sangat....

assalammualaikum...

hari nie dan semalam adalah hari yg penat bg amal seminggu nie.....class fannul kitabah doc bg homework lbh kurg 60 soalan....kelas markaz lungoh dr.umar n ustzah ala' pun bg homework yg x kurg hebatnye....x tahu nak arrange masa mcmne nak settle homework2 tu...blk class semalam terus wat homework markaz lungoh.....walaupun x habis...malam tu, gi bayt insyirah bersama syikin, fadhilah n nani....mintak tolong k.zimah ajar fannul kitabah...alhamdulillah settle tapi x tulis dlm kertas lagi...tetibe migrain menyerang...x blh nak wat keje ape...blk umah terus tertido..x smpat nk tukar baju...tetibe bngun dah pkul 4.30 pg...nak study tapi takut...sbb housemate still tido lg...so, smbg tido... pg td bngn kul 5.50...lps siap2 watla homework markaz lungoh sbb nk antar kt doc pg tadi...alhmdulillah settle tepat kul 7.15...pastu siap2 nak g markaz lungoh....class dr kul 8.30-12.30....balik markaz lungoh tghari tadi...x smpat lunch pun..smbg wat fannul kitabah samapi tertido...sedar2 je dah kul 3.30...kelam kabut siap2...kul 5.00 ptg, class fannul kitabah...ade pulak org arab tu ckp jgn ingatkan doc pasal homework tu coz dorg x buat pun...eeii, tension je...kitorg ni student malaysia bermati-matian siapkn homework tu....last2, doc x ingat pun n ckp bincg mggu depan...sdey sgt..tpi xpela ilmu...balik class kul 6.40 mlm...dgn x sarapan n lunch...penat sgt...smpi umah je, afifah dah msak...kire bkk posela wlupun x pose...alhmdulillah...lega hati homework untuk esok xla bnyk sgt...br ade mase update blog ni mlm ni...

Friday, October 23, 2009

mu'tah..

pada pkul 7.oo ptg..akhawat n syabab jais termasuk k.dalilah , k.ummu n k.mijah....kami memulakan perjalanan ke mu'tah...kami kre sana atas jemputan ibu na buya ajak makan2 sikit...perjalanan mengambil mase 3 jam 15 minit...tepat pkl 10.15..ibu n abuya sudah menunggu kami...syabab pula telah bermalam di rumah member2 dorng..akhawat bermalam di rumah ibu n abuya amal...

setibanye di rumah, kakak2 di mu'tah menolong ibu masak menjamah kami makan malam...memg lapar time tu...sedap mkn ayam msk kuning n sambal ikan bilis....igatkan nk tido..tapi seronok pula mendengah ibu berceloteh..agak lewat juga baru kami mengambil tempat masing2...

keesokan harinye...lps bersarapan..kami menziarahi jamiah mu'tah...semakin cantik n bertambah besar brbnding 2 tahun lps amal lihat..medicine pun dah ade...bergambar sakanla masing2..selepas sejam lebih, masing2 kepenatan dan kelaparan...blk umah ibula jwpnye..jemputan ibu selepas solat jumaat..

selepas makan tghari n solat semua...mula2nya rancang nak ke mazar..untuk melihat makam para syhada' namun ade masalah yg x mengizinkan..kami menukar perancgn untuk berjalan2 untuk melihat jubah..tpi bkn melihat je..membeli sekali...dah namenye perempuan....ber'shopping' sakanla....dari pkul 3.30 -5.30 bershopping..banyak jugala akhawat ni membeli belah..lgpun jubah dimu'tah murah berbndg di irbid...n kos hidup di mu'tah pun murah....dah namenye kampung...

pkul 7.00 mlm, kami semua bertolak pulang ke irbid....dalam perjalanan pula, ribut pasir melanda....kenderaan semua berhenti....lbh kurg 10 minit terkandas....takut jugak sbb pernh merasai kt yaman dulu...ade yg smpi accident...tpi alhamdulillah semuanya selamat...kami menruskan perjalann....pkul 10.30 kami sampai di irbid.,..alhamdulillah semua berjalan lancar n selamat...

UCAPAN TERIMA KASIH KT IBU ABUYA, KAKAK2 N AMU2 YG BNYK TOLONG IBU...THANX MASAK UNTUK KAMI N BAGI KAMI MKN...LUVE U ALL.....

Monday, October 19, 2009

Islam agama yang syumul

Islam adalah ad Din yang serba lengkap dan menyeluruh dalam pelbagai lapangan hidup iaitu aspek aqidah , syariah dan akhlak . Baginda Rasulullah ( s.a.w. ) telah menerima daripada Allah taala satu risalah lengkap tersebut melalui wahyu al Qur’an al Karim yang merupakan sumber rujukan utama Islam .Kemudian , Rasulullah ( s.a.w. ) diperintahkan untuk menyampaikannya kepada seluruh umat manusia di samping mempraktikkan ajaran-ajaran Islam yang terkandung di dalam al Quran itu . Akhirnya , Islam diwarisi secara turun temurun dari satu generasi kepada satu generasi yang lain sebagaimana asalnya tanpa sebarang keraguan dan syak wasangka .
Islam juga adalah satu ad Din yang memiliki unsur kekuatannya yang tersendiri dengan keunikan aqidah , ibadat dan juga akhlaknya di samping bercirikan syumul kerana ianya bersifat terbuka kepada seluruh umat manusia . Ini bermakna bahawa Islam bukanlah satu agama yang khusus kepada orang Arab sahaja atau agama kepada satu-satu umat tertentu , bukan juga agama kepada kasta-kasta tertentu , sebaliknya Islam adalah agama kemanusiaan sejagat tanpa mengira kaum dan warna kulit pada sepanjang zaman . Sehubungan itu , Allah ( s.w.t.) berfirman maksudnya : Dan tiadalah Kami mengutusmu ( wahai Muhammad ) melainkan untuk umat manusia seluruhnya , sebagai Rasul pembawa berita gembira ( kepada orang-orang yang beriman ) , dan pemberi amaran ( kepada orang-orang yang ingkar ) , akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui ( hakikat itu ) . ( Saba’ : 28 )
Dengan erti kata lain , Islam telah menyeru sekalian manusia ke arah dasar persamaan dari segi kemanusiaan dan mereka semua sama-sama berganding bahu dan bertolak ansur dalam mendepani perjuangan hidup . Firman Allah s.w.t. yang bermaksud : Wahai umat manusia ! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu
dari lelaki dan perempuan , dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan ( dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu , ( bukan yang lebih keturunan atau bangsanya ) . Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu ) . ( Al Hujurat : 13 )
Sebenarnya , manusia adalah sama dari segi asal usul kejadiannya dan apa-apa perbezaan sesama manusia dari segi bangsanya , warna kulitnya dan sebagainya bukannya untuk menjuruskan ke arah pertelagahan dan permusuhan . Sebaliknya , ianya adalah sebagai satu jalan ke arah saling kenal mengenal , mencari keserasian dan tolong menolong antara satu sama lain . Ada satu kaedah yang membezakan antara seseorang manusia dengan yang lain dari segi asal usul kejadiannya dan juga keistimewaan yang dikurniakan Allah iaitu istiqamah dalam hidupnya dan berusaha merebut keredhaan Allah ( s.w.t.) .
Inilah dia dasar Islam yang tidak mengenal perbezaan perkauman , asabiah kabilah , puak atau agama . Islam tidak mengiktiraf sebarang usaha penindasan terhadap saudaranya yang lain kerana semua manusia adalah sama taraf , yang berbeza cumalah iman yang bertapak dalam jiwa seseorang dan amal salih yang lahir melalui anggota tubuh badannya yang mana akhirnya akan mencipta kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat .

Saturday, October 17, 2009

raye kt msd

hari ni g raye kt malaysian student department....msd..bertolak dr kul 9.30 smpi kul 11.45...kami dijamu dgn pelbagai hidangan terutama sate..yela hidup di perantauan ni susah nak dapat..dapat jugak berjumpa ibu dan ayah dari mu'tah..seronok juga dpt beraye dgn ibu n ayah wlupun bkn hari raye pertama..di samping itu, ramai sahabat2 dari mantiqah2 lain seperti mu'tah, mafraq n amman..dapatlah mengeratkan silaturrahim...pkl 2.30 bertolaklah kami dr msd untuk pulg keirbid..dlm perjalanan semuanye tidur kekenyangan..tepat 4.30 sampailah kami di irbid...walaupun kepenatan, mengingatkan homework yang banyak..kuatkan diri juga untuk menyiapkan..akhirnye siap juga..alhamdulillah.

Friday, October 16, 2009

ayam masak merah

alhamdulillah...hari ni berjaya jugak impian nak masak ayam masak merah..dengan bantuan k.dalilah...hari ni cadangnye nak gi umah k.nik n k.hanis lepas asar..beraya sambil ambil kasut sport tertggl kt umah diorg...walaupun raye dah nk abis..still semangat raye...malam karang ade kuliyyah agama...i.allah dapat mengisi hati yang semakin lame semakin kosong....oklah post untuk hari ini..

Thursday, October 15, 2009

study

alhmdulillah...dah sebulan lbh amal smpi kt jordan...baru berkesempatan nak update blog...banyak dugaan dah cabaran bile sampai kat bumi jordan ni...rase macam hilang semangat pun ada....tetapi alhamdulillah semangat tu datang balik..kini, baru amal rasa time form 5, ramai kawan2...study same2....itulah memory yg plg best bg amal...namun kat jordan ni banyak mengajar mematangkan diri....dari tak tahu masak, kene bljr memasak..hidup berdikarila katekn...housemate. k.dalilah n afifah bnyk tolong amal...syukran...kini, dah masuk markaz lungoh...banyak kerja rumah...penat tu memang penat lagi2 hari isnin n rabu....dari kul 8.00 pg hingga 6.30 ptg baru blk...kelas fannul kitabah.kdg2 rase nak nangis pun ade bile blk sorng2 time dah maghrib..tapi xpe..kejayaan perlukan pengorbanan...mula2 memag tak faham langsung sebab doc gune bahasa arab ammiah(pasar)..pastu kami pelajar malaysia pergi jumpe doc...alhamdulillah..sikit2 dah fhm bile doc gune bahasa arab fushah...lebih2 lg syikin(kawan) selalu tolong dlm pelajaran..syukran syikin...minggu lepas... ade mhs....sambutan mahasiswa baru...banyak jumpe ngan kawan2 dari mafraq, amman n irbid....bestla jugak..ade pengisian yg boleh diambil....pade hari terakhirnye mhs, ade sambutan hari raya mppm...tu yang wat lg best...oklah...ni je kot yg nak dipost...i.allah amal post lagi...klu ade mase...doakan kejayaan amal.

Tuesday, August 25, 2009

aku ingin menitiskan air mata

Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh
sepanjang zaman.
Semulia-mulia insan di dunia...untuk mengingatkan kita.. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai ana kku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,"tutur Fatimah lembut. Lalu,Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah ana knya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaim ana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang."Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu
Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali
segera mendekatkan telinganya.. "Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakat aimaanukum - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi wasahbihi wasallim. Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.
NB:
Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesadaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka. Amin...Usah gelisah apabila dibenci manusia ker ana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah ker ana tiada lagiyang mengasihmu di akhirat kelak.
wallahualam....

Saturday, August 8, 2009

Cinta?
Islam takde ke couple-cople ni?Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.Adakah orang yang bercinta hilang maruah?Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)

Sunday, July 26, 2009

Faedah Membaca dan Menghafal Al Quran
"Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarnya" (Hadith riwayat Bukhari)
"Mereka yang membaca Al-Qur'an dan dia mahir didalamnya maka ia bersama para malaikat pencatat yang mulia. Mereka yang membaca Al-Qur'an sedangkan ia tidak lancar bacaannya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
"Bacalah Al-Qur'an kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat memberi syafaat kepada pembacanya." (Hadith riwayat Muslim)
"Tiada ada hasad kecuali pada dua perkara : Orang yang Allah berikan kepadanya Al-Qur'an maka dia membacanya siang dan malam. Dan orang yang Allah berikan kepadanya harta maka ia menafkahkannya siang dan malam." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
"Barangsiapa membaca sehuruf dari Al-Qur'an maka untuknya satu kebajikan, dan setiap kebajikan digandakan sepuluh kali. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf." (Hadith riwayat Tarmidzi)
"Berkata Allah swt. : Sesiapa yang disibukkan dengan membaca Al-Qur'an dan mengingati Aku daripada meminta sesuatu dari Aku, maka Aku akan memberikannya lebih baik dari apa yang diminta oleh orang lain. Dan kelebihan perkataan Allah (Al-Qur'an) atas perkataan-perkataan lain adalah seperti kelebihan Allah atas makhluknya." (Hadith riwayat Tarmidzi)
"Bacalah Al-Qur'an kerana Allah swt tidak mengazabkan hati yang menyimpan Al-Qur'an. Dan sesungguhnya Al-Qur'an ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan barangsiapa yang cinta akan Al-Qur'an maka bergembiralah." (Hadith riwayat Ad-Darimy)
KEPENTINGAN MEMPELAJARI BAHASA ARAB DAN KEUNIKANNYA
Bahasa Arab begitu dekat di hati umat Melayu dan hampir 1,700 patah perkataan Arab telah diterimapakai di dalam bahasa Melayu sejak awal kedatangan Islam di dunia nusantara. Bahasa Arab sudah sebati dan menjadi darah daging umat Islam dulu, kini dan selamanya di mana hampir setiap hari mereka akan mendengar dan bertutur di dalam bahasa Arab tanpa disedari. Buktinya ialah setiap hari kita diwajibkan bersembahyang yang mana bacaan dan doa di dalamnya adalah di dalam bahasa Arab manakala kita juga akan mendengar laungan azan dan iqamat setiap kali tibanya waktu sembahyang yang juga di dalam bahasa Arab.Lebih unik lagi bagi umat Islam, perkataan pertama yang didengar sejurus selepas dilahirkan ke dunia ialah azan dan iqamat yang menandakan kecintaan kita terhadap bahasa Arab telah diterap sejak masih bayi lagi. Kajian Syed Muhammad Naquib Al-Attas pada tahun 1984 mendapati bahawa selain perkataan Arab yang diserap ke dalam bahasa Melayu, tulisan Arab juga diambil secara keseluruhan dan dijadikan tulisan bahasa Melayu. Ketinggian dan keistimewaan bahasa ini telah diakui dan dibuktikan oleh pakar-pakar ilmu bahasa (linguisticans), pengkaji bahasa (philogist) dan perkamusan (lexicographer) Barat. Bahasa Arab dianggap sebagai bahasa yang telah lama mempengaruhi iklim bahasa dunia dan membantu kepada perkembangan tamadun manusia serta menjadi dinamo yang telah berjaya merubah dan membentuk keperibadian struktur sesebuah negara bangsa.Kitab al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w untuk disampaikan kepada seluruh umat manusia juga adalah di dalam bahasa Arab dan seluruh umat Islam digalakkan membaca, memahami, menghafal, mengikuti segala ajaran dan melaksana serta menterjemahkan segala panduan di dalam kehidupan seharian. Membaca al-Quran seolah-olah kita sedang berdailog dan berkomunikasi dengan Allah s.w.t secara live, satu pengalaman yang amat unik dan perlu dijadikan amalan harian umat Islam. Realiti ini menjadikan bahasa Arab mampu melonjak corak dan tahap pemikiran manusia yang lebih holistik, komprehensif dan membentuk satu anjakan paradigma ke arah menjadi individu yang versatil dalam menangani suvival semasa umat Islam.Dengan menguasai bahasa Arab juga akan memudahkan kita mendalami intipati dan pengertian al-Quran, hadis Rasulullah dan kitab-kitab muktabar para ulama silam yang kebanyakannya ditulis di dalam bahasa Arab. Kemahiran bahasa Arab juga membolehkan kita memahami maksud setiap bacaan di dalam sembahyang, doa-doa, wirid, zikir dan sebagainya di mana sebahagian besar umat Islam tidak tahu pengertiannya walaupun sudah berpuluh tahun mengamalnya hatta ada yang tidak tahu pengertian doa iftitah dan qunud yang dibaca setiap hari dalam sembahyang. Kejahilan dan kelemahan umat Islam mendalami bahasa Arab akan hanya mewujudkan sebuah masyarakat tidak kreatif, kurang dinamik dan pak turut yang hanya menuturkan sesuatu yang tidak difahami seumpama burung kakak tua yang bijak berbicara. Oleh yang demikian, umat Islam perlu mencari jalan memahami dan mendalami bahasa al-quran ini sebaik mungkin.Bahasa Arab adalah bahasa umat Islam dan bahasa syurga. Dengan jumlah umat Islam yang kini mencecah 1.6 bilion orang di seluruh dunia, membuktikan bahasa ini diucapkan setiap hari di dalam amalan ritual dan muamalah umat Islam secara global. Kebolehan berbahasa Arab membolehkan kita berkomunikasi dengan saudara seislam di seluruh dunia terutamanya di negara-negara Arab dan dapat mengenali mereka secara lebih dekat serta mengikat silatulrahim sesama umat Islam. Dalam konteks dunia Melayu pula, bahasa Arab digunakan secara meluas sejak awal kedatangan Islam dan kemuncaknya ialah pada era kegemilangan Kerajaan Melaka sehinggalah ke hari ini di mana bahasa ini digunakan di dalam pelbagai aspek dari sudut ekonomi, sosial, politik, diplomatik hatta di dalam amalan mistik dan jampi serapah pun bahasa Arab banyak digunakan terutamanya di dalam perubatan tradisional dan alternatif.Bahasa Arab juga mempunyai nilai komersial yang tinggi dan berdaya saing serta mampu menandingi bahasa dunia lain seperti bahasa Inggeris, Perancis, Rusia dan sebagainya. Nilai ekonomi yang terdapat pada bahasa Arab membolehkannya diiktiraf sebagai salah satu bahasa utama dan terpenting di dunia serta telah menarik ramai orang mempelajarinya. Bagi umat Islam, bahasa Arab adalah bahasa perpaduan dan penyatuan. Walaupun tidak semua negara Islam menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi, namun begitu bahasa Arab tetap memainkan peranan penting di dalam sistem pemerintahan negara dan struktur masyarakat terutamanya di kalangan negara anggota OIC. Melalui medium bahasa Arab juga negara Islam diseluruh dunia dapat mewujudkan kerjasama dan perkongsian ekonomi, teknologi, ketenteraan, pendidikan dan sebagainya secara yang lebih akomodatif dan progresif bagi mendepani segala anasir-anasir negatif yang boleh mengganggu-gugat kestabilan Islam.Inisiatif kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pelajaran memperkenalkan program J-QAF iaitu sistem pendidikan jawi, al-Quran, bahasa Arab dan tulisan Jawi secara yang lebih efektif di sekolah-sekolah rendah mampu memperkasakan penguasaan dan kemahiran bahasa Arab di kalangan rakyat Malaysia, di samping program bahasa Arab yang turut disediakan di peringkat sekolah menengah dan yang lebih tinggi hampir semua institusi pengajian tinggi di seluruh negara adalah momentum positif kepada bahasa syurga ini. Pemikir Islam terkenal, Hassan al-Banna pernah berpesan di dalam wasiat sepuluhnya yang berbunyi " Berusahalah sedaya upaya untuk bertutur dalam bahasa Arab yang betul kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam".

khasiat habbatus sauda'

1 KHASIAT HABBATUS SAUDA’:

1) Merawat penyakit gugur rambut.
Bahan:
campurkan segelas Habbatus Sauda’ dengan segelas cuka epal, untuk memeliharanya simpan di tempat sejuk.
Cara Penggunaan:
sapukan ke tempat yang berkenaan selama 4 jam untuk 20 hari,

2)Merawat penyakit kulit:
Bahan:
campurkan segelas Habbatus Sauda’ dengan dua gelas cuka epal.
Cara Penggunaan:
sapukan di kulit dengan menggunakan kain lembut, 2kali sehari selama 5 hari berturut-turut.

3)Merawat kudis dan kutu:
Bahan:
campurkan cuka epal dengan Habbatus Sauda’, sebatikan keduanya dengan perca kain, curahkan kandungan tersebut kedalam bekas dan jemur kepada matahari.
Cara Penggunaan:
sapukan di angota yang berkaitan ,4jam sehari selama seminggu. Ubat ini bertahan selama 2minggu dan disimpan di tempat yang sejuk.

4) Merawat rekahan di kulit (tumit kaki, peha, bawah payudara) :
Bahan:
didihkan dua gelas cuka epal yang telah dicampurkan dengan segelas Habbatus Sauda’ dalam periuk, setelah menggelegak masukkan minyak Habbatus Sauda’. Simpan di tempat sejuk .
Cara Penggunaan :
Diambil setiap hari sebelum tidur dengan kadar yang mencukupi untuk dilumurkan di tempat yang berkenaan. Ulang proses ini untuk tempoh seminggu.

5) Merawat penyakit kulit menjadi hitam dan putih, sopak.
Bahan:
Campurkan Habbatus Sauda’ dengan cuka epal.
Cara Penggunaan;
Sapukan di tempat berkenaan sekali sehari.

Penyakit-penyakit lain dan cara rawatannya:

1) Batu karang:
Campurkan serbuk Habbatus Sauda’ dengan madu lebah untuk dimakan.

2) Buasir:
Tumbuk Habbatus Sauda’, campurkan ia dengan gula dalam kuantiti yang sama, makan satu sudu2kali sehari, kemudian minum beberapa teguk air tawar.

3) Sakit sendi:
Tumbuk Habbatus Sauda’ dan gaulkan dengan cuka epal, sapukan di tempat tersebut dsamping minum madu lebah. Simpan di tempat sejuk.

4) Sakit kepala (pening/ migraine):
Gaulkan serbuk Habbatus Sauda’ dengan minyak zaitun, perah dengan perca kain, minyaknya dititiskan ke dalam hidung. Boleh juga ditumbuk Habbatus Sauda’, direndam dengan cuka epal untuk disapukan di kepala.

5) Selsema:
Rendam Habbatus Sauda’ ke dalam minyak zaitun, kemudian dititiskan ke dalam hidung.
Boleh juga ditumbuk Habbatus Sauda’ dan direndam dalam minyak zaitun, kemudian dititiskan ke hidung 3-4kali sehari, boleh menyembuhkan selsema dan batuk.

6) Sakit gigi:
Digaulkan Habbatus Sauda’ dengan cuka epal dan digunakan untuk berkumur-kumur.

7) Pekak yang mendatang atau sumbat di telinga:
Didihkan Habbatus Sauda’ bersama minyak zaitun, titiskan di telinga.

8) Kencing Manis:
Gunakan Habbatus Sauda’ beserta dengan Hubbatur Rasyad, Mirrah, kulit delima yang telah dicampurkan dengan nisbah1:1:1/2:1/2, kisar dan campurkan kesemuanya untuk diminum, sesudu dalam tempoh sebulan.

9) Penyakit lemah Seks:
Dikisar dan diletakkan kedalam minyak zaitun beserta susu dan laban Dakar, digaulkan semuanya hingga sebati, untuk diminum.

10) Pecah pada gusi gigi:
Masak Habbatus Sauda’, dicampurkan dengan cuka epal, Jadikan ketulan untuk merawat keadaan tersebut terutama ketika sejuk.

DAPAT MERAWAT SEGALA PENYAKIT YANG DISEBUTKAN DENGAN IZIN ALLAH!!!








KELEBIHAN BUAH ZAITUN DAN MINYAK ZAITUN:

Hadis Nabi s.a.w:
(( كلوا الزيتون وادهنوا به فإنه من شجرة مباركة))- رواه إمام أحمد
((Makanlah zaitun dan berminyaklah dengannya, sesungguhnya ia dari pokok yang berkat))- riwayat Imam Ahmad

((عليكم بالزيت الزيتون كلواه وادهنوا به فإنه ينفع من البواسير)) رواه ابن جوزي
وفي رواية: ((من ادهن بالزيت (الزيتون) لم يقربه الشيطان))
((Hendaklah kamu menggunakan minyak zaitun, makan dan berminyak dengannya, kerana sesungguhnya ia bermanfaat merawat penyakit Buasir))
Dalam riwayat lain: (( sesiapa yang berminyak dengan minyak zaitun, tidak didekati oleh syaitan))

Penyakit-penyakit yang dirawat dengan Zaitun:
1)Ketegangan urat
Bahaya tegang urat: sekiranya berlaku pada keseluruhan badan bawah- membawa kepada naik tekanan darah
Jika di kepala- boleh membawa pecah pembuluh darah di kepala dan membawa strok separuh badan
Jika di hati- menyempitkan pembuluh darah dan membawa kepada kurangnya oksigen seterusnya sesak dada
Jika di hujung-hujung jari- terutama bahagian kaki kaum lelaki, akan terjadinya sakit di tapak kaki ketika berjalan.
Cara rawatan: dengan berterusan mengambil minyak zaitun akan membantu menghalang ketegangan urat seterusnya memelihara tubuh daripada bahaya penyakit ini dan mengurangkannya

2)Penyakit hati dan kurang darah putih:
Dengan mengambil minyak zaitun mampu untuk mencergaskan hati dan memproses darah putih untuk menjadikannya terus bergerak.

3) Melembutkan usus:
Dengan menggunakan minyak zaitun, dapat melembutkan usus dan dapat digunakan ketika sembelit, sakit perut, .
Cara menggunakannya: ambil 2 sudu besar daripada minyak zaitun setengah jam sebelum makan atau sekali pada waktu pagi dan sebelum tidur, boleh juga dicampurkan dengan perahan lemon sebagaimana boleh digunakan melalui suntikan untuk memudahkan penghadaman.

4) Merendahkan tekanan darah dan membantu meluaskan pembuluh darah:
Apabila meningkat tekanan darah tanpa merawatnya akan mendedahkan pelbagai anggota tubuh kepada bahaya, sekiranya pada seluruh tubuh boleh membawa kepada Uracnia, sekiranya pada mata akan membawa kepada Haemorrhage Retinal .
Dengan berterusan mengambil minyak zaitun dapat memelihara tubuh daripada meningkatnya tekanan darah, sebagaimana juga ia dapat membantu meluaskan pembuluh darah.

5) Merawat kencing manis:
Berlakunya penyakit kencing manis akibat kurangnya hormon unsulin yang dilahirkan oleh buah pinggang .
Di antara kesan penyakit kencing manis;
Banyak kencing, banyak minum air, kurang berat badan, kurang tenaga dan kurang cergas.
Mengikut kajian kedoktoran, mengekali mengambil minyak zaitun boleh membantu tubuh daripada menghidap kencing manis sebagaimana juga ia sebagai makanan tambahan yang dibenarkan mengambilnya ketika berlaku sakit.

6) Menstabilkan kencing:
Perlu diingat kencing mengandungi bahan beracun Urea. Tanpa membersihkan air kencing, bahan-bahan beracun tersebut akan masuk ke dalam darah dan seterusnya memberi kesan kepada anggota-anggota tubuh yang lain. Sebagaimana juga boleh membawa kepada batu karang. Mengekali pengambilan minyak zaitun dapat membantu membersihkan kandungan kencing seterusnya dapat memelihara tubuh daripada bahaya pelbagai penyakit.
Memadai menggunakan minyak zaitun dengan meletakkannya ke atas makanan atau mungkin mengambilnya sesudu di waktu pagi dan petang.

8) Merawat Rheumatism, radang urat dan sakit-sakit sendi:
Apabila sendi-sendi anggota ditimpa dengan penyakit tersebut akan menyebabkan pesakit akan merasai sakit ketika bergerak sendi . Di antara sendi-sendi yang terdedah kepada penyakit ini: lutut, bahu, dan tulang belakang. Keadaan ini dapat dirawat dengan mengurangkan bebanan, menggunakan pil-pil penahan sakit seperti pil Fultarine. Menggunakan minyak zaitun dapat memberikan kesan istimewa pada mengurangkan kesakitannya.
Cara penggunaan: Potong kepala bawang putih dan letakkan ke dalam 200gram minyak zaitun dan biarkan bercampur selama 2-3 hari, kemudian gosokkan ke tempat tersebut beberapa kali.

9) Merawat penyakit ghaut:
Penyakit ini berlaku dengan berlakunya radang pada masa-masa tertentu pada sendi-sendi dengan sebab terpendamnya garam Uratis ke dalam darah dan sendi-sendi.
Cara penggunaan: tambahkan lima kuntum bunga segar daripada tumbuhan camomille ke dalam kuantiti yang munasabah daripada minyak zaitun dan rendamkan campuran ini dan biarkan terdedah pada matahari selama 4hari kemudian gosokkan di tempat tersebut.
10) Merawat pecah gusi atau mata ikan:
Menggosokkan minyak zaitun ke tempat tersebut dapat mengurangkan luka atau pecah.

11)Merawat penyakit kulit:
Menggosokkan bisul-bisul yang ada pada kulit dengan buah zaitun yang telah dibuang kulitnya. Ini boleh membantu memecahkan dan mengeluarkan nanah dan bahan –bahan kotor daripada luka tersebut.

12) Melembutkan kulit:
Menggunakan minyak zaitun untuk meminyakkan tubuh untuk memelihara daripada sinaran panas matahari sebagaimana boleh digunakan juga untuk melembut dan melicinkan kulit ketika gatal-gatal terutama pada kanak-kanak.

13) Merawat bintik-bintik pada kulit:
Wujudnya bintik-bintik putih pada kulit terutama di wajah kerana kurang vitamin A,
Penggunaan: Letakkan 100 gram daun zaitun hijau kedalam 200 gram minyak zaitun selama seminggu, kemudian minyakkan ke tempat berkenaan.

14) Merawat keguguran rambut:
Lumurkan minyak zaitun di kepala dengan menutup kepala sebelum tidur selama 10 hari, kemudian mandilah pada waktu pagi menggunakan syampu.

15) Memelihara kecantikan kulit:
Topengkan muka dan tengkuk dengan campuran ½ sudu kecil minyak zaitun dan kuning telur, letakkan beberapa titik perahan lemon kemudian tanggalkan topeng tersebut dengan air suam, tempoh pemakaian sekurang-kurangnya 3jam.

16) Merawat kulit merekah atau kering:
Rekahan-rekahan ini adalah kesan daripada beberapa faktor, antaranya kurang vitamin A pada makanan atau wujudnya kegatalan yang berterusan pada tempat-tempat tersebut.
Cara Penggunaan: Gosokkan tempat-tempat tersebut dengan jumlah yang sama antara pelembab (Gloserin) dan minyak zaitun.

17) Merawat ketidak stabilan darah pada bayi:
Memandangkan kandungan minyak zaitun yang mengandungi kuantiti besar vitamin D yang boleh membantu membentuk dan memperkuatkan tulang khususnya pada kanak-kanak yang masih menyusu sebagaimana ia dapat memberi bahan tambahan kepada wajah semoga semakin berseri. Oleh itu, perlu menghambil jumlah yang besar dari minyak zaitun terutamanya kepada kanak-kanak yang tidak terdedah kepada sinaran matahari dalam tempoh yang panjang atau yang tinggal di bilik gelap atau bangunan yang tertutup

doa

*Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, & selawat serta salam ke atas semulia-mulia para Nabi, & para Rasul, & ke atas keluarganya, & sahabat-sahabatnya sekalian.

*Tuhanku, lapangkanlah dadaku & permudahkanlah bagiku urusanku.

*Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung daripada-Mu daripada ilmu yang tidak berguna, & daripada hati yang tidak khusyu’, daripada nafsu yang tidak pernah puas, & daripada doa yang tidak diperkenankan.

*Ya Allah, kayakanlah aku dengan ilmu, hiasilah aku dengan kelembutan, muliakanlah aku dengan ketaqwaan & perelokkanlah aku dengan kesihatan.

*Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada kesedihan & kedukaan, ketakutan, bakhil, lemah, malas, bergelumang dengan hutang & dianiayai orang.

*Ya Allah, sesungguhnya aku seorang yang lemah, maka kuatkanlah aku, sesungguhnya ake seorang yang hina maka muliakanlah aku, & sesungguhnya aku miskin, maka kayakanlah aku, wahai Yang Paling Pengasih di antara yang pengasih.

*Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu petunjuk, ketaqwaan, kesihatan & kekayaan.

*Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kemenangan dalam pengadilan, kedudukan para syuhada, kehidupan orang-orang yang bahagia & pertolongan mengatasi musuh.

*Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada sifat munafik, hipokrit, akhlak yang keji & kesempitan rezeki.

* Ya Allah, anugerahkanlah aku keimanan yang benar & keyakinan yang tidak diikuti kekufuran, & kurniakanlah aku rahmat untuk mendapatkan kemuliaan daripada kemuliaan-Mu di dunia & di akhirat.

*Ya Allah, terangkanlah hatiku dengan cahaya patunjuk-Mu sebagaimana Engkau terangkan bumi dengan cahaya matahari-Mu selama-lamanya dengan rahmat-Mu, wahai Yang Paling Pemurah.

*Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada akhlak yang keji, perbuatan & keinginan yang tidak baik.

Saturday, July 18, 2009

malaikat dan syaitan....

menurut seorang ustaz, dalam surah al-qaf ayat 21....maksudnye setiap insan akan datang bersamanya malaikat sebagai pengiring dan saksi....begitu juga syaitan....dalam surah al-baqarah....syaitan akan sentiasa menggangu anak adam...oleh itu, renung2kanlah....samaada kita nak menjadi anak adam yang mu'min atau anak adam yang menyekutukan alllah...

menurut seorang ustaz, disisi kita juga ade malaikat nahar dan malaikat lail....malaikat nahar ini adalah malaikat yang akan membuka buku catatan kita pada setiap hari, manakala malaikat lail ini adalah malaikat yang akan menutup buku amalan kita dan menghantar kepada malaikat yang lain untuk dihar kepada allah....oleh demikian sebelum kita memulakan hari kite, kite hendaklah membaca doa dan istighfar kepada allah semoga menjadi hari yang baik bg kite semua....begitu juga sebelum kite tidur lebih afdhal kite membaca doa, beristighfar, selawat ke atas nabi serta ayat kursi...agar buku yang akan dihantar kepada allah itu ditutup dengan kesudahan yang baik....insyaallah....

kursus kt kuis....

alhmdulillah, dah 2 minggu aku kursus bahasa arab kt kuis...semua subjek kena cakap bahasa arab...bile dah dekat gi jordan ni, semua perasaan la ade...gembira pun ade, suka ade, takut pun ade...tapi setelah ada seorang ustaz dr mesir kat kuis tu ckp..."ingat yang penting apabila xde keluarga n orng yg tersayang kat sisi kite apabila kesusahan, ingat allah sentiasa ade...sabar mesti ade walau mcmane pun ujian yang melanda...jangan terlalu percayakan orang, percayakan allah dan rasul...." ...kata-kata ustaz itu memang benar......kat kuis ni, ramai kawan-kawan yang baik dan pandai...aku rase macam rendah diri sangat2...tapi aku tahu allah sentiase ade bersame aku....

Thursday, June 25, 2009

salam'alaikum.....

alhamdulillah....selepas menerima result spm yg agakla bagus tpi xla bgs sgt....aku menerima pelbagai tawaran kemasukan ke ipta n ipts...mahupun tawaran ke liverpool moores university, united kingdom....aku juge tlh memohon upu dan menerima university sains islam malaysia(usim) dlm bidang syariah dan undang-undang....tapi segalanye sudah tertulis aku menerima tawaran ke jordan dalam bidang bahasa dan kesusasteraan arab....kini aku menghitung hari untuk mengikuti kursus bahasa di bawah mais....dan dijangka fly ke jordan pd bln 9....insyaallah...tapi aku pun x jangka dpt kos b.arab sedangkan aku apply dalam jurusan usuluddin...ini semua mgkin ade hikmahnye....

hari ini kakakku asma' mengesyorkn aku membuat blog ini agar dapat mengiratkn silaturrahim antara kami sekeluarga walaupun berade di perantauan...kebetulan ayahku,kakak2ku,abg2 iparku serta adikku sudah mempunyai blog.....