tirai berlabuh

Sunday, July 26, 2009

khasiat habbatus sauda'

1 KHASIAT HABBATUS SAUDA’:

1) Merawat penyakit gugur rambut.
Bahan:
campurkan segelas Habbatus Sauda’ dengan segelas cuka epal, untuk memeliharanya simpan di tempat sejuk.
Cara Penggunaan:
sapukan ke tempat yang berkenaan selama 4 jam untuk 20 hari,

2)Merawat penyakit kulit:
Bahan:
campurkan segelas Habbatus Sauda’ dengan dua gelas cuka epal.
Cara Penggunaan:
sapukan di kulit dengan menggunakan kain lembut, 2kali sehari selama 5 hari berturut-turut.

3)Merawat kudis dan kutu:
Bahan:
campurkan cuka epal dengan Habbatus Sauda’, sebatikan keduanya dengan perca kain, curahkan kandungan tersebut kedalam bekas dan jemur kepada matahari.
Cara Penggunaan:
sapukan di angota yang berkaitan ,4jam sehari selama seminggu. Ubat ini bertahan selama 2minggu dan disimpan di tempat yang sejuk.

4) Merawat rekahan di kulit (tumit kaki, peha, bawah payudara) :
Bahan:
didihkan dua gelas cuka epal yang telah dicampurkan dengan segelas Habbatus Sauda’ dalam periuk, setelah menggelegak masukkan minyak Habbatus Sauda’. Simpan di tempat sejuk .
Cara Penggunaan :
Diambil setiap hari sebelum tidur dengan kadar yang mencukupi untuk dilumurkan di tempat yang berkenaan. Ulang proses ini untuk tempoh seminggu.

5) Merawat penyakit kulit menjadi hitam dan putih, sopak.
Bahan:
Campurkan Habbatus Sauda’ dengan cuka epal.
Cara Penggunaan;
Sapukan di tempat berkenaan sekali sehari.

Penyakit-penyakit lain dan cara rawatannya:

1) Batu karang:
Campurkan serbuk Habbatus Sauda’ dengan madu lebah untuk dimakan.

2) Buasir:
Tumbuk Habbatus Sauda’, campurkan ia dengan gula dalam kuantiti yang sama, makan satu sudu2kali sehari, kemudian minum beberapa teguk air tawar.

3) Sakit sendi:
Tumbuk Habbatus Sauda’ dan gaulkan dengan cuka epal, sapukan di tempat tersebut dsamping minum madu lebah. Simpan di tempat sejuk.

4) Sakit kepala (pening/ migraine):
Gaulkan serbuk Habbatus Sauda’ dengan minyak zaitun, perah dengan perca kain, minyaknya dititiskan ke dalam hidung. Boleh juga ditumbuk Habbatus Sauda’, direndam dengan cuka epal untuk disapukan di kepala.

5) Selsema:
Rendam Habbatus Sauda’ ke dalam minyak zaitun, kemudian dititiskan ke dalam hidung.
Boleh juga ditumbuk Habbatus Sauda’ dan direndam dalam minyak zaitun, kemudian dititiskan ke hidung 3-4kali sehari, boleh menyembuhkan selsema dan batuk.

6) Sakit gigi:
Digaulkan Habbatus Sauda’ dengan cuka epal dan digunakan untuk berkumur-kumur.

7) Pekak yang mendatang atau sumbat di telinga:
Didihkan Habbatus Sauda’ bersama minyak zaitun, titiskan di telinga.

8) Kencing Manis:
Gunakan Habbatus Sauda’ beserta dengan Hubbatur Rasyad, Mirrah, kulit delima yang telah dicampurkan dengan nisbah1:1:1/2:1/2, kisar dan campurkan kesemuanya untuk diminum, sesudu dalam tempoh sebulan.

9) Penyakit lemah Seks:
Dikisar dan diletakkan kedalam minyak zaitun beserta susu dan laban Dakar, digaulkan semuanya hingga sebati, untuk diminum.

10) Pecah pada gusi gigi:
Masak Habbatus Sauda’, dicampurkan dengan cuka epal, Jadikan ketulan untuk merawat keadaan tersebut terutama ketika sejuk.

DAPAT MERAWAT SEGALA PENYAKIT YANG DISEBUTKAN DENGAN IZIN ALLAH!!!








KELEBIHAN BUAH ZAITUN DAN MINYAK ZAITUN:

Hadis Nabi s.a.w:
(( كلوا الزيتون وادهنوا به فإنه من شجرة مباركة))- رواه إمام أحمد
((Makanlah zaitun dan berminyaklah dengannya, sesungguhnya ia dari pokok yang berkat))- riwayat Imam Ahmad

((عليكم بالزيت الزيتون كلواه وادهنوا به فإنه ينفع من البواسير)) رواه ابن جوزي
وفي رواية: ((من ادهن بالزيت (الزيتون) لم يقربه الشيطان))
((Hendaklah kamu menggunakan minyak zaitun, makan dan berminyak dengannya, kerana sesungguhnya ia bermanfaat merawat penyakit Buasir))
Dalam riwayat lain: (( sesiapa yang berminyak dengan minyak zaitun, tidak didekati oleh syaitan))

Penyakit-penyakit yang dirawat dengan Zaitun:
1)Ketegangan urat
Bahaya tegang urat: sekiranya berlaku pada keseluruhan badan bawah- membawa kepada naik tekanan darah
Jika di kepala- boleh membawa pecah pembuluh darah di kepala dan membawa strok separuh badan
Jika di hati- menyempitkan pembuluh darah dan membawa kepada kurangnya oksigen seterusnya sesak dada
Jika di hujung-hujung jari- terutama bahagian kaki kaum lelaki, akan terjadinya sakit di tapak kaki ketika berjalan.
Cara rawatan: dengan berterusan mengambil minyak zaitun akan membantu menghalang ketegangan urat seterusnya memelihara tubuh daripada bahaya penyakit ini dan mengurangkannya

2)Penyakit hati dan kurang darah putih:
Dengan mengambil minyak zaitun mampu untuk mencergaskan hati dan memproses darah putih untuk menjadikannya terus bergerak.

3) Melembutkan usus:
Dengan menggunakan minyak zaitun, dapat melembutkan usus dan dapat digunakan ketika sembelit, sakit perut, .
Cara menggunakannya: ambil 2 sudu besar daripada minyak zaitun setengah jam sebelum makan atau sekali pada waktu pagi dan sebelum tidur, boleh juga dicampurkan dengan perahan lemon sebagaimana boleh digunakan melalui suntikan untuk memudahkan penghadaman.

4) Merendahkan tekanan darah dan membantu meluaskan pembuluh darah:
Apabila meningkat tekanan darah tanpa merawatnya akan mendedahkan pelbagai anggota tubuh kepada bahaya, sekiranya pada seluruh tubuh boleh membawa kepada Uracnia, sekiranya pada mata akan membawa kepada Haemorrhage Retinal .
Dengan berterusan mengambil minyak zaitun dapat memelihara tubuh daripada meningkatnya tekanan darah, sebagaimana juga ia dapat membantu meluaskan pembuluh darah.

5) Merawat kencing manis:
Berlakunya penyakit kencing manis akibat kurangnya hormon unsulin yang dilahirkan oleh buah pinggang .
Di antara kesan penyakit kencing manis;
Banyak kencing, banyak minum air, kurang berat badan, kurang tenaga dan kurang cergas.
Mengikut kajian kedoktoran, mengekali mengambil minyak zaitun boleh membantu tubuh daripada menghidap kencing manis sebagaimana juga ia sebagai makanan tambahan yang dibenarkan mengambilnya ketika berlaku sakit.

6) Menstabilkan kencing:
Perlu diingat kencing mengandungi bahan beracun Urea. Tanpa membersihkan air kencing, bahan-bahan beracun tersebut akan masuk ke dalam darah dan seterusnya memberi kesan kepada anggota-anggota tubuh yang lain. Sebagaimana juga boleh membawa kepada batu karang. Mengekali pengambilan minyak zaitun dapat membantu membersihkan kandungan kencing seterusnya dapat memelihara tubuh daripada bahaya pelbagai penyakit.
Memadai menggunakan minyak zaitun dengan meletakkannya ke atas makanan atau mungkin mengambilnya sesudu di waktu pagi dan petang.

8) Merawat Rheumatism, radang urat dan sakit-sakit sendi:
Apabila sendi-sendi anggota ditimpa dengan penyakit tersebut akan menyebabkan pesakit akan merasai sakit ketika bergerak sendi . Di antara sendi-sendi yang terdedah kepada penyakit ini: lutut, bahu, dan tulang belakang. Keadaan ini dapat dirawat dengan mengurangkan bebanan, menggunakan pil-pil penahan sakit seperti pil Fultarine. Menggunakan minyak zaitun dapat memberikan kesan istimewa pada mengurangkan kesakitannya.
Cara penggunaan: Potong kepala bawang putih dan letakkan ke dalam 200gram minyak zaitun dan biarkan bercampur selama 2-3 hari, kemudian gosokkan ke tempat tersebut beberapa kali.

9) Merawat penyakit ghaut:
Penyakit ini berlaku dengan berlakunya radang pada masa-masa tertentu pada sendi-sendi dengan sebab terpendamnya garam Uratis ke dalam darah dan sendi-sendi.
Cara penggunaan: tambahkan lima kuntum bunga segar daripada tumbuhan camomille ke dalam kuantiti yang munasabah daripada minyak zaitun dan rendamkan campuran ini dan biarkan terdedah pada matahari selama 4hari kemudian gosokkan di tempat tersebut.
10) Merawat pecah gusi atau mata ikan:
Menggosokkan minyak zaitun ke tempat tersebut dapat mengurangkan luka atau pecah.

11)Merawat penyakit kulit:
Menggosokkan bisul-bisul yang ada pada kulit dengan buah zaitun yang telah dibuang kulitnya. Ini boleh membantu memecahkan dan mengeluarkan nanah dan bahan –bahan kotor daripada luka tersebut.

12) Melembutkan kulit:
Menggunakan minyak zaitun untuk meminyakkan tubuh untuk memelihara daripada sinaran panas matahari sebagaimana boleh digunakan juga untuk melembut dan melicinkan kulit ketika gatal-gatal terutama pada kanak-kanak.

13) Merawat bintik-bintik pada kulit:
Wujudnya bintik-bintik putih pada kulit terutama di wajah kerana kurang vitamin A,
Penggunaan: Letakkan 100 gram daun zaitun hijau kedalam 200 gram minyak zaitun selama seminggu, kemudian minyakkan ke tempat berkenaan.

14) Merawat keguguran rambut:
Lumurkan minyak zaitun di kepala dengan menutup kepala sebelum tidur selama 10 hari, kemudian mandilah pada waktu pagi menggunakan syampu.

15) Memelihara kecantikan kulit:
Topengkan muka dan tengkuk dengan campuran ½ sudu kecil minyak zaitun dan kuning telur, letakkan beberapa titik perahan lemon kemudian tanggalkan topeng tersebut dengan air suam, tempoh pemakaian sekurang-kurangnya 3jam.

16) Merawat kulit merekah atau kering:
Rekahan-rekahan ini adalah kesan daripada beberapa faktor, antaranya kurang vitamin A pada makanan atau wujudnya kegatalan yang berterusan pada tempat-tempat tersebut.
Cara Penggunaan: Gosokkan tempat-tempat tersebut dengan jumlah yang sama antara pelembab (Gloserin) dan minyak zaitun.

17) Merawat ketidak stabilan darah pada bayi:
Memandangkan kandungan minyak zaitun yang mengandungi kuantiti besar vitamin D yang boleh membantu membentuk dan memperkuatkan tulang khususnya pada kanak-kanak yang masih menyusu sebagaimana ia dapat memberi bahan tambahan kepada wajah semoga semakin berseri. Oleh itu, perlu menghambil jumlah yang besar dari minyak zaitun terutamanya kepada kanak-kanak yang tidak terdedah kepada sinaran matahari dalam tempoh yang panjang atau yang tinggal di bilik gelap atau bangunan yang tertutup

5 comments:

  1. Salam...sy ade minyak habatul sauda',bagamana cara untuk minghilangkan buasir mengunakannye?

    ReplyDelete
  2. Salam... cuma nak kongsi dengan sahabat2 seislam semuanya.. saya dah makan habbatus sauda kapsul selama 2 tahun, Alhamdulillah penyakit buasir telah sembuh, pembuangan air besar jadi lancar. mesti makan 2 pagi 2 malam.. untuk hilangkan bengkak pada dubur, sapukan minyak habbatussauda dengan kerap...
    selain itu, ia juga boleh disapu pada alat sulit (wanita) untuk menghilangkan gatal2, keputihan dan ketuat kelamin... sapu sambil selawat... InshaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...untuk ketuat kelamin tu..mmg berkesan ke...sbb sya mengalami ketuat kelamin..minyak n kapsul habbatus sauda jenis mna yg awk gna..sbb bla sya search di internet...ada byk jnis...harap awk bleh mmbantu...

      Delete
    2. Bahaya tuh ketuat kelamin..penyakit tuh disebabkan oleh virus HPV...kena berubat segera

      Delete
  3. As Salam. Klau kanser payudara mcam mna cra nk gunakan habbatus sauda serbuk. Mksd sy cara pngambilan.

    ReplyDelete